1.1. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten die VelopA N.V. (“VelopA”) doet aan of sluit met een partij met betrekking tot door VelopA te leveren producten en eventueel daarmee verband houdende montage- en plaatsingswerkzaamheden, adviezen en eventuele andere diensten (hierna te noemen “klant”).
2.1. Aanbiedingen en offertes van VelopA zijn vrijblijvend, ook indien daarin een acceptatietermijn of geldigheidsduur is gemeld, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders door VelopA wordt aangegeven.
2.2. Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat VelopA een order van de klant schriftelijk heeft aanvaard of heeft bevestigd, of door uitvoering van de overeenkomst te kennen heeft gegeven de order te hebben geaccepteerd. Mondelinge toezeggingen verbinden VelopA slechts nadat zij deze schriftelijk heeft bevestigd. De orderbevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig weer te geven, tenzij de klant daartegen binnen 48 uur na ontvangst schriftelijk heeft geprotesteerd.
2.3. Annulering van door VelopA geaccepteerde orders is slechts mogelijk met instemming van VelopA. Aan het verlenen van die instemming kunnen door VelopA voorwaarden worden verbonden. Bij een geaccepteerde annulering wordt altijd tenminste € 75,- kosten in rekening gebracht. Daarnaast heeft VelopA recht op vergoeding van alle schade zoals geleden verlies, gederfde winst en gemaakte kosten. Reeds gemonteerde/ gebruikte producten kan VelopA niet retour nemen.
3.1. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, levert VelopA Ex Works (de meest recente Incoterms).
3.2. Vrachtkosten toeslag voor levering in België:
Voor een bestelling kleiner dan € 2000,-: € 125,00
Voor een bestelling groter dan € 2000,-: Franco levering
Bij verzending per post rekenen we € 20,- aan als verzendingskost.
Bij deellevering op verzoek van de klant berekenen wij vrachtkosten op basis van het voorgaande.
3.3. De prijzen zijn gecalculeerd voor losplaatsen die goed bereikbaar zijn voor een vrachtwagencombinatie en gelost naast vrachtwagencombinatie. Extra werkzaamheden in verband met de toegang tot het afleveradres en/of meer uitloop, evenals vertragingen die hieruit voortvloeien, komen voor rekening van klant.
3.4. In geval van levering van producten (waaronder wordt begrepen aflevering of, bij montage- en plaatsingswerkzaamheden, oplevering) op afroep geldt, dat de producten dienen volledig te worden afgenomen binnen de overeengekomen termijn, of bij gebreke daarvan binnen zes (6) maanden nadat de overeenkomst tot stand is gekomen.
3.5. In het geval van een door de klant gevraagde of anderszins aan hem toe te rekenen vertraging in de levering van producten, i s VelopA gerechtigd opslagkosten in rekening te brengen gelijk aan 2% van de netto factuurwaarde van de betreffende producten ingaande na één (1) maand voor ieder maand of deel van een maand van vertraagde levering met een minimum van € 50,- (exclusief BTW).
3.6. De klant draagt zorg dat hij en eventuele door hem ingeschakelde derden (i) alle voor de uitvoering van de overeenkomst vereiste of gevraagde informatie en medewerking juist, tijdig en volledig verstrekken aan VelopA en (ii) beschikken over alle voor de uitvoering van de overeenkomst lokaal benodigde toestemmingen en vergunningen en voldoen aan alle ter zake lokaal geldende wetten en regels. Indien de klant niet aan deze verplichtingen voldoet, schiet hij tekort en is hij aansprakelijkheid voor alle door VelopA daardoor geleden schade en (vruchteloos) gemaakte kosten.
4.1. Opgave van leveringstermijnen dan wel van enige andere termijn wordt door VelopA naar beste weten gedaan, maar deze opgave zal nimmer een fatale termijn zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
4.2. In geval van niet tijdige levering of nakoming dient de klant VelopA schriftelijk aan te manen, waarbij VelopA een redelijke (aanvullende) termijn van tenminste veertien (14) dagen voor nakoming zal worden gegeven. Eerst indien deze termijn wordt overschreden, is de klant gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, voor zover nog geen levering heeft plaatsgevonden, zonder dat VelopA in dat geval tot schadevergoeding behouden zal zijn. Een ontbinding zal beperkt blijven tot het niet uitgevoerde deel van de betreffende overeenkomst.
5.1. Tenzij anders door VelopA aangegeven, zijn de door VelopA opgegeven prijzen gebaseerd op levering van de producten Ex Works (de meest recente Incoterms), exclusief btw, montage- en plaatsingskosten. Indien in delen wordt geleverd, is VelopA gerechtigd betaling in deeltermijnen te verlangen.
5.2. Indien tussen het moment van totstandkoming van een overeenkomst en levering van de producten zich kostprijsverhogende omstandigheden voordoen, is VelopA gerechtigd om de overeengekomen prijzen dienovereenkomstig te verhogen. Indien een dergelijke prijsverhoging zich voordoet binnen drie maanden na het tot stand komen van de overeenkomst, heeft de klant het recht de overeenkomst binnen één week na mededeling daarvan door VelopA kosteloos te annuleren.
6.1. De klant zal de door VelopA gefactureerde bedragen betalen binnen dertig dagen na factuurdatum, zonder korting voor contante betaling, zonder aftrek of verrekening en zonder opschorting wegens een (vermeende) tekortkoming van VelopA. Tenzij anders is overeengekomen, is VelopA gerechtigd om haar producten en diensten te factureren bij levering of, in het geval van een aan de klant toe te rekenen vertraging in de levering, vanaf het moment dat VelopA tot levering had kunnen overgaan.
6.2. Voor orders boven de € 12.500,- geldt een 50%-50% regeling: 50% van factuurbedrag bij opdracht, betaling minimaal 2 weken voor levering en/of aanvang werkzaamheden, 50% van factuurbedrag bij levering/montage, betaling binnen 30 dagen na factuurdatum. Indien de kredietwaardigheid van uw bedrijf toereikend is. Anders dient het bedrag van de order volledig vooruit te worden voldaan. Het niet tijdig voldoen van de eerste termijnfactuur, kan leiden tot vertraging in de levering of uitstel van de aanvang van de montage.
6.3. De klant is bij niet tijdige betaling steeds verplicht aan VelopA alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten te vergoeden, waaronder steeds zullen zijn begrepen de kosten van incassobureaus, alsmede de in werkelijkheid gemaakte kosten en het loon van deurwaarders en advocaten, ook indien deze de in rechte toe te wijzen proceskosten overschrijden. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen ten minste 15% van het door de klant verschuldigde bedrag.
6.4. VelopA is te allen tijde gerechtigd van de klant zekerheid of vooruitbetaling te verlangen ten aanzien van de aan VelopA verschuldigde betalingen. Zolang deze gevraagde zekerheid niet door klant is verschaft, is VelopA gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.
7.1. VelopA behoudt zich de eigendom voor van alle uit hoofde van alle met klant gesloten overeenkomsten geleverde producten, totdat de klant aan VelopA heeft voldaan alles hetgeen hij aan VelopA is verschuldigd hij ter zake van krachtens zodanige overeenkomsten geleverde of te leveren producten of krachtens zodanige overeenkomsten verrichtte of te verrichten werkzaamheden, alsmede uit hoofde van wegens wanprestatie in de nakoming van zodanige overeenkomsten. VelopA is gerechtigd om producten ten aanzien waarvan zij zich beroept op haar eigendomsrecht te (doen) ontkoppelen van grond of zaken waarmee zij zijn verbonden en weer in bezit te nemen. De klant zal geen beroep doen op natrekking.
8.1. De klant is verplicht het geleverde terstond bij oplevering c.q. aflevering te (laten) controleren op zichtbare beschadigingen en tekorten. Eventuele bij levering van producten zichtbare tekorten en beschadigingen, dienen door de klant op de pakbon te worden vermeld. Eventuele andere zichtbare beschadigingen en tekorten dienen door de klant schriftelijk bij VelopA te worden gemeld binnen zeven (7) dagen nadat de klant de beschadiging of het tekort heeft ontdekt of had behoren te ontdekken, doch uiterlijk binnen dertig (30) dagen na ingebruikname van het betreffende product. Andere gebreken in producten en/of diensten dienen door de klant schriftelijk en gespecificeerd bij VelopA te worden gemeld binnen zeven (7) dagen nadat de klant dat gebrek heeft ontdekt of had behoren te ontdekken, maar uiterlijk binnen de geldende garantietermijn of - bij gebreke daarvan - binnen één jaar na levering. Een te late of onjuiste melding van een tekort, beschadiging of andere gebrek leidt tot verval van alle rechten in dat verband.
8.2. In geval van een terechte en tijdige reclame heeft de klant uitsluitend recht op - naar keuze van VelopA - kosteloze aflevering van vervangende producten of van de defecte onderdelen van de betreffende producten, dan wel op restitutie van de vergoeding die door VelopA voor het desbetreffende product heeft ontvangen, onder voorwaarde van - indien verlangd door VelopA - restitutie van de betreffende defecte producten op kosten van VelopA. In het geval een terechte en tijdige reclame toeziet op door VelopA uitgevoerde montage of plaatsingswerkzaamheden of andere diensten, heeft de klant alleen recht op - naar keuze van VelopA - (i) herstel van de tekortkoming of (ii) restitutie van het bedrag dat redelijkerwijs kan worden toegerekend aan het deel van de prestatie waarin VelopA is tekortgeschoten.
8.3. In het geval VelopA kosten maakt in verband met een onterechte of te late reclame, is de klant gehouden die kosten te vergoeden.
9.1. VelopA draagt er zoveel als mogelijk zorg voor dat de meest recente productspecificaties en onderhoudsinstructies raadpleegbaar zijn op haar website, welke specificaties van toepassing zijn op de tussen klant en VelopA overeengekomen levering.
9.2. VelopA behoudt zich het recht voor geringe wijzigingen in haar producten door te voeren. Kleurafwijkingen en vormafwijkingen in vergelijking met de catalogusbeschrijving en de beschrijving van het product op de website van VelopA, die de kwaliteit en functie niet wezenlijk aantasten, evenals geringe afwijkingen van gewichten en afmetingen, vormen geen non-conformiteit en kunnen geen aanleiding tot reclames geven.
9.3. Tenzij anders overeengekomen, garandeert VelopA voor een periode van vijf (5) jaar na aflevering de deugdelijkheid van de constructie en het materiaal van de geleverde producten. Voor kunststof, bamboe en hout geldt een garantieperiode van twee (2) jaar na aflevering. Voor de coating op metaal, lijm en kit, lak en beits op hout, bewegende delen en elektronische delen, geldt een garantieperiode van één (1) jaar na aflevering. Voor Sedum dakbedekking geldt geen garantie.
9.4. De in dit artikel bedoelde garantie geldt niet voor gebreken die niet door VelopA of - indien van toepassing - haar producent zijn veroorzaakt, voor materiële en constructieve gebreken die veroorzaakt zijn door ongeschikt of onjuist gebruik, voor normale slijtage, ongeschikte locatie door hoge zoutconcentraties of hoge luchtvochtigheid, voor schade ontstaan als gevolg van vandalisme in de breedste zin, voor foutieve installatie of montage niet door VelopA uitgevoerd, indien de producten door klant of derden zijn veranderd dan wel gerepareerd of indien de klant niet het door VelopA voorgeschreven onderhoud verricht of anderszins sprake is van gebrek aan onderhoud.
9.5. Een product dat voldoet aan de in dit artikel bedoelde productspecificaties en een door VelopA verstrekte garantie wordt geacht conform de overeenkomst te zijn. In het geval dat een product hieraan niet voldoet, gelden de regelingen van artikelen 8 en 10.
10.1. In het geval VelopA in verband met enige overeenkomst aansprakelijk is voor door de klant geleden schade en VelopA voor die schade is verzekerd, is haar aansprakelijk voor die schade beperkt tot het bedrag dat haar verzekeraar daadwerkelijk uitkeert, te vermeerderen met het eigen risico.
10.2. De totale aansprakelijkheid van VelopA voor schade(s) welke verband houdt/houden met enige overeenkomst, ongeacht de grondslag, en waarvoor zij niet is verzekerd, is steeds beperkt tot het bedrag, dat voor de schadeveroorzakende prestatie (exclusief BTW) in rekening is gebracht of gebracht had kunnen worden, met een maximum van € 25.000,-.
10.3. VelopA is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, waaronder wordt verstaan gederfde omzet, gederfde winst, stagnatieschade, schade door claims van derden en verlies aan toekomstige inkomenscapaciteit.
10.4. VelopA zal niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, indien de klant de mogelijkheid heeft die schade op een derde dan wel op haar verzekeringsmaatschappij te verhalen.
11.1. VelopA levert haar producten standaard niet-geassembleerd. De producten kunnen geassembleerd en gemonteerd worden met behulp van montage-instructies, beschikbaar op de website van VelopA. Indien VelopA producten op montage locatie geassembleerd en gemonteerd dienen te worden door medewerkers van VelopA, dan zal daarvoor een meerprijs gelden. De meerprijs wordt gebaseerd op een bezichtiging door VelopA en/of vragenlijst ingevuld door de klant.
11.2. De montageprijs betreft uitsluitend het maximaal 10 meter uitlopen en monteren/plaatsen van de aangeboden producten; afvoer overtollig zand/grond etc., grond- en bestratingswerkzaamheden, zowel voor als na de montage en plaatsing zijn niet inbegrepen, tenzij anders vermeld in de door VelopA verstrekte specificatie.
11.3. De offerte van VelopA is gebaseerd op montage/plaatsing op bouwrijpe grond. Tenzij anders door VelopA opgegeven, wordt onder bouwrijp verstaan (i) dat de boven- en ondergrond (tot een diepte van 600 mm) vrij zijn van obstakels (waaronder begroeiing, hogere waterstand dan 600 mm beneden maaiveld, leidingen, kabels, puin, gevaarlijke stoffen etc.) en (ii) dat op de plekken waar betonvoeten geplaatst dienen te worden, een zandlaag van voldoende dikte (minimaal 200 mm) aanwezig is.
11.4. De klant draagt zorg (i) dat de grond bouwrijp en geschikt is voor plaatsing van de producten, (ii) dat bij het lossen van de producten en voor aanvang van en/of tijdens de montage en plaatsing een bevoegde persoon aanwezig is, die de exacte locatie kan aangeven en gemachtigd is om eventueel meerwerk te accorderen en voor oplevering te tekenen, (iii) voor de aanwezigheid van voldoende zand voor het aanstorten rond de betonvoeten en/of tegen meerwerk aan te straten, (iv) voor de afvoer van overtollig zand en grond en (vi) dat, in goed overleg met VelopA, de montagewerkzaamheden veilig kunnen geschieden zonder verstoring door of gevaar voor enige derden en (vii) voor alle ten aanzien van de montage/plaatsing voorgeschreven vergunningen, toestemmingen en meldingen van/de lokale autoriteiten.
11.5. Montagewagens en eventuele vrachtwagens zullen tot op en bij het werk c.q. montageplaats moeten kunnen rijden. Een vrije werkruimte van 2,5 meter in omtrek dient gewaarborgd te zijn.
11.6. Indien die mogelijkheid ontbreekt ontstaat er meerwerk i.v.m. vertraging van de werkzaamheden door eventuele aanpassing c.q. inzetten van extra mankrachten. Bij de aanvang van de montage werkzaamheden zal door de ploegleider van de gebruiker de bevoegde vertegenwoordiger van de wederpartij hiervan terstond in kennis stellen.
12.1. Onverminderd haar wettelijke rechten, is VelopA bevoegd de verdere uitvoering van alle overeenkomsten met de klant op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met de klant met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te zeggen indien de klant surseance van betaling of faillissement aanvraagt of indien de klant failliet wordt verklaard, dan wel indien VelopA op overige redelijke gronden het vermoeden heeft dat de klant niet aan zijn verplichtingen zal voldoen.
12.2. Ieder tekortkoming van de klant geeft VelopA het recht nakoming van haar verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, met dien verstande dat voor zover nakoming niet tijdelijk of blijvend onmogelijk is, de klant ten aanzien van de betreffende tekortkoming in verzuim moet verkeren alvorens VelopA tot ontbinding kan overgaan.
12.3. Indien VelopA tot opzegging of ontbinding overgaat, wordt al hetgeen VelopA van de klant te vorderen heeft steeds en met onmiddellijke ingang opeisbaar.
13.1. De eigendom van en alle rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de door VelopA geleverde producten en tekeningen e.d., blijven te allen tijde bij VelopA respectievelijk bij haar leveranciers rusten, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen.
13.2. Het is klant uitdrukkelijk verboden de producten van VelopA respectievelijk van haar leveranciers een en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren, behoudens de schriftelijke toestemming van VelopA.
13.3. VelopA zal de klant vrijwaren tegen elke vordering welke gebaseerd is op grond van een beweerde inbreuk op een intellectueel of industrieel eigendomsrecht met betrekking tot producten afkomstig van VelopA, voor zover de klant (i) VelopA van een aanspraak terstond schriftelijk op de hoogte stelt, (ii) de behandeling van de zaak geheel aan VelopA overlaat en hiertoe alle medewerking verleent, en (iii) geen verklaringen aflegt, toezeggingen doet, rechten of feiten erkent zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van VelopA.
13.4. Indien wordt vastgesteld dat de aanspraak gegrond is, zal VelopA - naar haar keuze - zorg dragen dat klant het recht verkrijgt de producten te blijven gebruiken, dan wel de producten zodanig wijzigen dat deze geen inbreuk meer maken, dan wel de producten vervangen. Indien geen van voornoemde oplossingen naar het redelijk oordeel van VelopA mogelijk zijn, zullen de inbreuk makende producten op nader overeen te komen voorwaarden worden teruggenomen.
13.5. De in dit artikel geregelde vrijwaring is niet van toepassing indien de aanspraak het gevolg is van het gebruik van de producten in combinatie met andere producten, die niet van VelopA afkomstig zijn.
13.6. In geen geval zal VelopA verdergaande verplichtingen of aansprakelijkheid hebben met betrekking tot inbreuk op een intellectueel of industrieel eigendomsrecht hebben dan in dit artikel beschreven.
14.1. Op iedere overeenkomst tussen VelopA en klant is Nederlands recht van toepassing met uitsluiting van het Verdrag der Verenigde Naties inzake Internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken (“Weens Koopverdrag”).
14.2. Alle geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met door VelopA gedane offertes of met VelopA gesloten overeenkomsten zullen exclusief worden beslecht door de bevoegde rechter te Den Haag, Nederland.
Wij maken u erop attent dat wij de persoonsgegevens die u ons heeft verstrekt en eventueel nog zult verstrekken, zullen verwerken op de manier zoals wij die in onze privacyverklaring hebben omschreven. Wij verwijzen u graag naar https://www.velopa.be/privacyverklaring/ voor meer informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens en de rechten die u heeft.